سه میلیون کاربر ایرانی گرفتار سیستم Dial up

بخش کامپیوتر روزنامه دنیای اقتصاد - سه میلیون و 200 هزار کاربر اینترنت در حال حاضر در کشور وجود دارند این خبری است که وزیر پست و تلگراف و تلفن آن را اعلام می کند، وزارتخانه ای که چشم به شورای نگهبان دوخته تا تکلیف مصوبه مجلس درباره تغییرنام وظایف وزارت ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) را مشخص کند . هر چند مشخص نیست آمار سه میلیون و 200 هزار کاربر دقیقا بر چه مبنای شمارش شده ولی تقریبا در حوزه IT کشور کسی شک ندارد آمار کاربران اینترنت حداقل طی یکسال گذشته دو برابر شده است .
نخستین بار سه سال قبل و در هنگام معرفی انجمن صنفی کارفرمایان اینترنتی آماری درباره تعداد کاربران اینترنت ارایه شد این آمار آن چنان که ارایه کنندگان آن تاکید داشتن به شکل تخمینی از کاربران ISP ها جمع آوری شده بود بر مبنای آمار ارایه شده در سال 80 ، 300 هزار کاربر اینترنت در کشور وجود داشت این تعداد یک سال بعد یعنی سال 81 به یک میلیون و پانصد هزار کاربر افزایش یــافت و پیش بینی می شد که امسال به سه میلیون نفر استفاده کننده اینترنت برسد .
پیش بینی ها که در آن موقع بسیار بلند پروازانه به نظر می رسید امروز تحقق یافته و حداقل سه میلیون ودویست هزار کاربر اینترنت در ایران وجود دارند از دو سال قبل که تعداد کاربران چند برابر شده میزان کیفیت ارتباط آنها چندان رشدی نداشته است .
علیرغم آن که خطوط E1 (دیجتیال ) از طرف مخابرات به بخش خصوصی واگذار شده و علیرغم دسترسی های متعددد دیگری که طی ماههای اخیر از راههای چون فیبرنوری و ماهواره برقرار شده اما سرعت و کیفیت اینترنت رشد بسیار محدودی داشته و این موضوع برای سه میلیون کاربر اینترنت پذیرفتنی نیست .
رضا پارسا دبیر انجمن صنفی کارفرمایان اینترنتی درباره آمار ارایه شده توسط وزیر پست می گوید : این آمار تقریبی است و با توجه به تعداد خطوط ISP ها و پهنای باند کلی کشور تخمین زده شده است .
وی می افزاید : بعید می دانم در این مورد سر شماری صورت گرفته باشد هر چند این کار یعنی آمارگیری باید توسط سازمان آمار ایران انجام شود.
رضا پارسا معتقد است اطلاعات پایه در مخابرات وجود دارد و آنها بنا بر همین اطلاعات آمار نسبی را اعلام می کنند که حدس می زنم حدود 10 تا 15 درصد با آمار واقعی اختلاف داشته باشد.
بسیاری از منتقدان سیستم مخابراتی کشور زیر ساخت های ضعیف ارتباطی را عامل بروز اشکلات فنی و جلوگیری از رشد متوازن IT در کشور است اگر با چنین زیر ساخت های مخابراتی ضعیفی دارای این حجم از کاربران اینترنت هستیم در صورتی که حداقل زیر ساخت های متناسب برای اتصال استاندارد به اینترنت در کشور وجود داشت قطعا این میزان کاربران به چندین برابر میزان فعلی می رسید .
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان اینترنتی تغییر در سیستم معمول اتصال کاربران به Dial up را خاطر نشان می کند و می گوید : قطعا نیاز به تغییر در شکل اتصال کاربران به اینترنت احساس می شود چون روش دسترسی از طریق سیتم Dial up یک روش منسوخ شده است و هم اکنون در تمام دنیا سیستم شماره گیری جای خود را به مودم های کابلی داده است در این روش پهنای باند زیادی وجود دارد که اشغال شدن در آن به چشم نمی خورد و دسترس به اینترنت به صورت شبانه روزی و دائم در اختیار علاقمندان است .
پارسا می افزاید : روش Dial up باید اصلاح شود و این نیاز به تدوین آئین نامه و اصلاح بورکراسی حاکم بر مخابرات و مجهز شدن مخابرات به تکنولوژی روز دارد.
با وجود چنین اعتقاد های مسئولین مخابراتی در صحبت های مختلف خود بر این موضوع تاکید می کنند که به زودی سیتم های جدیدی راه اندازی می شود و از طریق آنها کاربران با سرعت بالا به اینترنت متصل می شوند یکی از این سیتم های سیتم ADSL است که مدت هاست مسئولین مخابراتی وعده اهدا آن بـــه ISP ها را می دهند اما هم اکنون در بسیاری از نقاط جهان این سیستم در اختیار کاربران انتهای (خانگی ) قرار می گیرد چرا که سیستم فوق این توانایی را دارد که هنگام اتصال به اینترنت ترافیک صدا (Voice) را عبور دهد بنابراین از این طریق می توان همزمان با استفاده از اینترنت تماس تلفنی هم برقرار کرد.
کارشناسان اما مشکلات دیگری نیز فرار روی کاربران اینترنت می بینند به گفته رضا پارسا در حال حاضر کاربران اینترنت ما حرفه ای نیستند تنها یک بخش کوچکی از دانش آموزان ، دانشجویان و استادان به اینترنت دسترسی دارند و بخش خصوصی نیز تا حدودی برای تجارت از این شبکه استفاده می کنند اما بخش عمده کاربران از این پدیده برای چک کردن ایمیل جستجو اطلاعات و کار علمــــــی و مطالعاتی بهره می گیرند و بخش دیگر نیز به عنوان سرگرمی و تفریحی به آن می نگرند . علت این امر آن است که کاربردهای اصلی استفاده از اینترنت در کشور هنوز جا نیفتاده است قطعا وقتی خدمات آن معرفی شود به نسبت کاربران حرفه ای نیز افزوده می شوند مثلا فروشگاههای اینترنتی ، امور بانکی ، بیمه و... الکترونیکی راه بیفتد بر تعداد کاربران نیز افزوده می شود و در آن زمان وضعیت فعلی به هیچ وجه جوابگوی کاربران و خواسته های آنها نیست و نیاز به تحول عمده در زیر ساخت احساس می شود .
اما بستری که کارشناسان از آن صحبت می کنند شامل چه بخش های است آیا این بستر صرفا یک سری امکانات فنی است و یا زمینه های قانونی آن را نیز در بر می گیرد.
پارسا در این باره می گوید : ما در سال 2003 میلادی هستیم ولی متاسفانه در حوزه دسترسی به اینترنت یک قانون شفاف نداریم کاری که حداقل موضوع دسترسی را روشن کند که به فرض استفاده از چــــــه سایت های مجاز و چه سایت های غیر مجاز است این کار ابتدایی هنوز جای بحث دارد ما نیاز به قانون مصوب مجلس داریم که در آن قوانین به صراحت موضوعات را بیان کند هر چند سیاست های کلی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده اما در واقع این سیاست ها برای اجرا نیاز به قانون دارد.
وی می افزاید : هم اکنون سرویس دهی مخابرات به بدترین شکل ممکن انجام می گیرد پرسش این است که آیا در این زمیه قانونی داریم که برای سرویس دهی مناسب میان مخابرات و کاربران قراردادی وضع شود و در صورت عدم سرویس دهی مناسب کاربر بتواند طبق آن قرار داد از مخابرات شکایت کند؟
از طرف دیگر منتقدان سیاست های ارتباطی کشور انحصارگرای مخابرات را موجب رکورد صنعت ارتباطات می دانند و نیاز به این تغییر رویکرد را یاد آور می شوند که بخش خصوصی نیز در این زمینه همراه دولت باشد.
رضا پارسا در این باره می گوید : با سیستم های فعلی و کاغذ بازی موجود در آن پیشرفت در زمینه IT یک امر محال است به عنوان مثال می توان به حوزه تلفن همراه و نگرش مخابرات طی سال های گذشته نگاه کرد . آنها بدون در نظر گرفتن تناسب شبکه ، امکانات و تجهیزات فنی اقدام به واگذاری خطوط کردنند و چنین طراحی های بدون فکری باعث ایجاد مشکلات شدیدی شده است تا آن جا که مسئولان برای حل این مشکلات با صرف هزینه کلان به مستشار روی آورده اند .
او خاطر نشان می کند از هم اکنون در مقوله دیتا و فیبر نوری باید توجه کرد تا به علت نبود نگرش درست دچار تجربه تلخ تلفن همراه نشویم و هزینه سنگینی جهت مستشار و اصلاح سیستم به کشور تحمیل نکینم .
در چنین شرایطی و با وجود نیاز فوری و شدید به اصلاح ساختارهای مخابراتی فعلا توجه و تمرکز مسئولان به موضوع محتوای اینترنت و آن هم نه از نگاه افزایش محتوای مثبت و فارسی بلکه از نگاه حذف و سانسور جلب شده است . شاید آنها تصور می کنند ابتدا باید چیزی را فیلتر و سانسور کرد و سپس آن را ایجا نمود.

شکایت مایکروسافت علیه 15 ارسال کننده اسپم

شرکت مایکروسافت در انگلیس و امریکا علیه 15 ارسال کننده اسپم شکایت کرد.
این شرکت با ارائه 15 شکایت گفت : ارسال کنندگان غیرقانونی بیش از 2 هزار میلیون ایمیل ناخواسته را وارد باکس کاربران هات میل کرده اند.
این شرکت افزود: برای حمایت از کاربران پای شکایتش خواهد ایستاد تا ارسال کنندگان را به زانو دربیاورد.
بسیاری از کاربران هات میل بتازگی مورد هجوم اسپم قرار گرفته و اعتراضات زیادی را علیه مایکروسافت کرده اند که این شرکت در پاسخ 15 شکایت ارائه کرد.
موضوع ارسال ویروس قبل از ورود اسپم به سیستم ویندوز کاربران نیز موضوع جدیدی است که در دستور کار مایکروسافت قرار گرفته است.
در امریکا اسپمرها تحت قانون ضد اسپم واشنگتن محاکمه می شوند و این شامل آی اس پی های خطاکار می گردد.
در انگلیس هم 2 پرونده علیه اسپمر تحت قانون تجاوزات رایانه ای مصوب 1990 پیگیری می شود. یک مورد شکایت علیه اسپمری (ارسال کننده اسپم) است که هشدار ویروس به کاربران هات میل داده است.
3 مورد دیگر شامل اسپمرهایی است که با ارسال تصاویر مستهجن از کاربران می خواهند به عضویت سایتشان دربیایند و سایر موارد نیز اسپمرهایی هستند که اجناس تقلبی یا جایزه های کلان را به کاربران وعده می دهند.
مایکروسافت گفته است تا انتها این پرونده ها را با هدف مجازات سخت عاملان دنبال می کند.
گفتنی است این شرکت با تمهیداتی سعی کرده از فناوری ضداسپم در ام اس ان نسخه 8 و یا آتلوک و Exchange استفاده کرده تا اسپم ها کمتر شوند. تا پیش از این اغلب کاربران از خود مایکروسافت شاکی بودند که خودش در تبانی اقتصادی با شرکتها سعی می کند باکس آنها را پر از اسپم کند و چه بسا مایکروسافت هم دلیل داشت که به خاطر ارائه سرویس مجانی حق داشتن این امتیاز را دارد اما بعدا مایکروسافت نیز به دلیل وجود باگ های متعدد در ویندوز قربانی این سیاست شد و حالا بیش از نصف پیام ها اسپم های ناخواسته مایکروسافت به شمار می آید