فروشهای آنلاین در فصل اول سال میلادی جاری با 26 درصد رشد به رقم 12 میلیارد دلار رسید. این در حالی است که در فصل اول سال 2002 میزان فروش 9 میلیارد دلار بود و رکورد 7/13 میلیارد دلاری نیز مربوط به فصل چهارم سال 2002 بود.
قسمت اعظم فروشها مربوط به خرده فروشان اینترنتی بوده و پیش بینی می شود رشد آن در فصل دوم نیز ادامه یابد.
در واقع با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر بازار ، این رشد چشمگیر محسوب می شود. کارل کینگ در census.gov می گوید: یازده هزار خرده فروش اینترنتی در امریکا به فصلهای بعدی نیز چشم دوخته اند.
کارل می گوید: کل فروشهای آنلاین در سال 2002 به رقم 45 میلیارد دلار رسید. اما موسسه Shop.org و فارستر می گویند فروشهای سال 2002 بیش از 76 میلیارد دلار بوده که 50 درصد رشد نسبت به سال 2001 را دربرمی گیرد.
همینطور موسسات مذکور با خوشبینی هرچه تمامتر معتقدند فروشهای آنلاین امسال از مرز 100 میلیارد دلار در قاره شمالی امریکا خواهد گذشت.
البته این میزان شامل فروش بلیطهای مسافری آنلاین نمی شود. کارل جانسون در Census می گوید: رقابت شدیدی میان فروشندگان آنلاین برای بارگیری و حمل ونقل مجاز اجناس برای مشتری ها درگرفته که این موضوع باعث می شود تا فروشندگان ضعیف از دور خارج شده و بازار به سوی انحصار سرمایه داری کلان درآید.
از طرف دیگر اتحاد خرده فروشان با سایتهای بزرگ مانند ebay یا آمازون و... ادامه داشته تا مانع از دور خارج شدن خود شوند.
کاری البته متذکر می شود که آب و هوا در فروشهای آنلاین بسیار متغیر است که جنگ در عراق و آینده سازندگی این کشور روی بازار تجارت الکترونیکی نیز تاثیر می گذارد.
ترس از شیوع سارس در سایر نقاط دنیا روی فروش بلیطهای هوایی به طریقه آنلاین تاثیر گذاشته و احتمال دارد این قسمت را در فصل بعدی دچار بحران کند.
کاری جانسون علی رغم این فاکتورها روی برخی مسائل دیگر دست می گذارد و از آن جمله ورود 8/6 میلیون خانه دار به جمع خریداران آنلاین است که می تواند باعث صعود فروش در بازار شود و فروشندگان جدید از جمله اجناس و اثاثیه خانه روی اینترنت با سایتهای جدیدشان انگیزه خرید در مشتری ها را بالا می برد.
کنار هم قرار دادن همه این فاکتورها باعث می شود تا رقم یکصد میلیارد دلار فروش آنلاین چندان هم دور از ذهن تلقی نشود.