Iranhoo، جایگزین ایرانی yahoo !

مدیر “بانک اطلاعات ایران” امیدوار است که در آینده کاربران ایرانی اینترنت به جای yahoo یا google از Iranhoo استفاده کنند و کمتر به آنها احتیاج داشته باشند. محمد هادی شاهید، به خبرنگار سرویس IT ایسنا می‌گوید: تا به حال مشخصات حدود 4 هزار سایت ایرانی که مشکل اخلاقی ندارند را در کاوشگر Iranhoo معرفی کرده‌ایم. محققان ما این سایت‌ها را توصیف کرده و در قالب 510 موضوع گنجانده‌اند. وی با اشاره به وجود بانک اطلاعات شرکت‌ها با ظرفیت یک میلیون، گفت: شرکت‌ها و موسسات می‌توانند با مراجعه به ما، اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های خود از جمله نوع و مشخصات کالاها و خدماتشان را در صفحاتی که برای آنها در نظر گرفته شده قرار دهند، اما متاسفانه شرکت‌ها به دلیل آشنا نبودن به اینترنت، از آن استقبال نمی‌کنند. وی از نیازمندی‌های سراسر کشور، خودروهای مکشوفه، محاسبه ارز، اوقات شرعی و مقالات به عنوان دیگر بخش‌های بانک اطلاعات ایران نام می‌برد و توضیح می‌دهد: مقالات را خودمان تولید یا ترجمه می‌کنیم. مترجمان ما مقالات را از فرانسه، آلمانی و انگلیسی ترجمه می‌کنند و روی سایت قرار می‌دهند. وی از راه‌اندازی یک بخش دیگر در آینده‌ای نزدیک خبر داد: از آنجا که گاهی چند مترجم یک کتاب را هم زمان ترجمه می‌کنند و این کار باعث هدر رفتن انرژی می‌شود، پایگاهی را راه‌اندازی می‌کنیم که مترجمان به طور رایگان بتوانند کتاب در دست ترجمه‌ی خود را در آن مشخص کنند تا از کارهای تکراری جلوگیری شود. هم چنین گفت: در حال آماده کردن بستری هستیم که اطلاعات به زبان انگلیسی سایت‌ها را نیز روی سایت قرار دهیم تا مردم کل جهان بتوانند با سایت‌های ایرانی آشنا شوند. یاشید می‌گوید که روزانه حدود 50 هزار مراجعه به این سایت به ثبت می‌رسد و حتی زمانی که بخش اوقات شرعی به راه افتاد، این تعداد از مرز 86 هزار گذشت؛ اما با اشاره به هزینه‌های انجام شده، معتقد است: هدف ما اطلاع‌رسانی و فرهنگی است، اما علی‌رغم حدود 20 میلیون مراجعه در سال، شرکت‌های اقتصادی حاضر نیستند در سایت‌های اینترنتی تبلیغات کنند. از طرفی مردم هم با این ابزار آشنایی ندارند. امیدواریم که طرح تکفا بتواند به خوبی اینترنت را به مردم آموزش دهد تا شرکت‌هایی مانند ما که هزینه‌هایی را پرداخته‌ایم، بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. وی می‌افزاید: البته ما به کمک و حمایت دولت احتیاج داریم، چون با تبلیغات نمی‌توانیم هزینه‌ی سایت را تامین کنیم. درابتدا فکر می‌کردیم که پس از چند وقت بتوانیم حداقل هزینه‌های خودمان را در بیاوریم. کوشا، مشاور این بانک اطلاعات نیز می‌گوید: ایران‌هو را با ابزارهای کاوش بسیاری مقایسه کردیم؛ مدعی هستیم که یکی از جامع‌ترین‌ها هستیم، البته با لحاظ خط قرمزها در ایران. این ابزار کاوش ایرانی برای سایت‌های فارسی، منحصر به فرد است. اما هزینه‌هایمان با تبلیغات درنمی‌آید و شرکت‌ها که درهمه جا تبلیغ می‌کنند، حاضر نیستند تبلیغاتشان را به ما بدهند. وی با بیان اینکه از لحاظ امنیت شبکه مشکلی ندارند، گفت: ولی مشکل در ایران عدم امنیت محتوا است؛ حق مولف در خارج از کشور این قدر قوی است که حتی یک آرم را نمی‌توان کپی کرد. شرکت‌های کامپیوتری در ایران از لحاظ سخت‌افزاری کمبود ندارند، اما بخش محتوایی هزینه‌بر است و اگر کسی در این زمینه کار کند، چون معمولا سرقت می‌شود، به نتیجه نمی‌رسد. وی تاکید می‌کند: کپی‌رایت در پا گرفتن تولید محتوا نقشی محوری دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد