اگر بخواهید آنچه را که در پی آن هستید در شبکه وب بیابید، همیشه از یک جستجوگر خاص (search engine) استفاده کنید تا به رازهای آن پی ببرید. پژوهشگران آمریکایی که در حال تحقیق درباره بهترین روش یافتن اطلاعات روی اینرنت هستند، می گویند که دادن یک مورد درخواست جستجو در چند جستجوگر - مثل یاهو یا گوگل - به ندرت بهترین نتیجه ممکن را به دست می دهد. در عوض، کاربران باید با یک جستجوگر خاص کار کنند تا بیشتر با آن آشنا شوند و بتوانند از ویژگی های جستجوی پیشرفته در آن بهره مند شوند. محققان دریافته اند که تنها ده درصد از کاربران از این ویژگی های پیشرفته که برای دستیابی سریعتر به مقصد به ما کمک می کند، استفاده می کنند. نکته مثبت اینترنت، عمق و تنوع اطلاعات موجود در آن است. ولی این به معنی آن است که اغلب جدا کردن اطلاعات مورد نظر شما و صفحات وبی که به جستجوی شما مربوط نیستند، کار سختی است. "برنارد جانسن" و "کارولین ایستمن"، محققان آمریکایی از دانشگاه دولتی "پن"، که شیوه جستجوی اطلاعات توسط کاربران را مطالعه کرده اند، دریافتند که با توجه به عملکرد منحصر به فرد هر جستجوگر، مشکل است که یک شیوه خاص جستجو را برای همه آنها به کار برد. به گفته آنها، شیوه جستجویی که در مورد یک جستجو گر موثر است، ممکن است در مورد جستجوگر دیگر نتیجه عکس بدهد. به طور مثال، دقیق تر کردن جستجوی اطلاعات در یک مورد خاص، در جستجوگر "گوگل"، با استفاده کلمه "or" به معنای "یا"، به میزان قابل توجهی نتایج حاصله را تغییر می دهد ولی در مورد جستجوگرهای "ام اس ان" یا "ای او ال" چنین کاری نتیجه مشابه نخواهد داشت. این دو پژوهشگر، 600 عبارت را روی اینترنت جستجو کردند و متوجه شدند که با کاربرد مجموعه ای از کلمات خاص برای همه حستجوگرها، شصت درصد از نتایج به دست آمده یکسان بود. آنها دریافتند که تنها 10 درصد از مردم نتایج حاصله را با به کار گیری کلماتی مثل "or" یا "must appear" نتایج دقیق تری از جستجوی خود به دست می آورند. دقیق تر کردن جستجو با استفاده از کلماتی خاص، تاثیر بسزایی در نتایج به دست آمده دارد. مثلا جستجو برای کلمات "monkey" (میمون) و "tennis" در گوگل، صد و نه هزار نتیجه به دست دارد. بر عکس جستجو برای "monkey tennis" به صورت یک عبارت، تنها دو هزار و دویست مورد نتیجه داد .